Type 9

Type 9

In ons type 9 onderwijs zijn voorspelbaarheid en structuur heel belangrijk. Daarom wordt er gewerkt met kleine, prikkelarme klassen. De leerkrachten gebruiken hulpmiddelen zoals daglijnen en persoonlijke afspraken om een duidelijke en rustige omgeving te creƫren. Dit helpt kinderen om minder prikkels te ervaren en geeft hen de ruimte om zich goed te ontwikkelen.

Er wordt veel aandacht besteed aan de unieke identiteit van elk kind. Ieder kind is anders, en we houden rekening met wat elk kind nodig heeft. Vooral voor kinderen met autismespectrumstoornis is dit belangrijk. Zij hebben vaak behoefte aan duidelijke en heldere communicatie, zoals korte en duidelijke opdrachten.

Daarnaast is het belangrijk om kinderen te helpen bij het trainen van de eigen sociale vaardigheden. Ze leren omgaan met anderen en leren begrijpen hoe ze hun eigen emoties kunnen uiten.

Bij het Sterrebos zorgen we voor een veilige plek waar kinderen al spelenderwijs leren. Door positieve feedback krijgen de kinderen vertrouwen en blijven ze groeien. Ook het verschil tussen elk kind wordt erkend, zo wordt er rekening gehouden met de individuele behoeften. Dit zodat iedereen zich goed voelt.