Kleuters
Onze kleuterklassen streven naar een inclusieve werking, waarbij elk kind met zijn unieke talenten, behoeften en uitdagingen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Door kleine klassen en 1-op-1 begeleiding creëren we een veilige, vertrouwde en rustige omgeving. Consequent handelen en structuur vinden we belangrijk, omdat dit kinderen via dagelijkse routines helpt om zo zelfstandig en zelfredzaam mogelijk te worden. Hierbij maken we gebruik van visualisatie op maat om routines en verwachtingen helder en voorspelbaar te maken.
We werken op een ontdekkende, experimenterende en sensorische manier, waarbij we kinderen veel concrete ervaringen bieden. Explorerend leren stimuleert nieuwsgierigheid, creativiteit, zelfstandigheid, samenwerking en zelfvertrouwen. Door veel herhaling en voldoende tijd creëren we ruimte voor onze kleuters om zich in hun eigen tempo en op hun eigen manier te ontwikkelen, waarmee ze worden voorbereid op de complexe wereld om hen heen.
Het stimuleren van communicatie staat centraal. We bieden een rijke taalomgeving waarin kinderen worden aangemoedigd zich uit te drukken, te praten, te luisteren en in communicatie te gaan met anderen. Dit gebeurt zowel via speelse activiteiten die de woordenschat verrijken, als via alternatieve communicatievormen zoals SMOG, zodat ook non-verbale kinderen toegang hebben tot de talige wereld en zich gehoord en begrepen voelen.
Met een warme, liefdevolle benadering bieden we ondersteuning op maat die aansluit bij de unieke behoeften van elk kind. Door differentiatie in een gevarieerd aanbod, van sensorische exploratie tot het aanleren van leervoorwaarden, respecteren we de persoonlijke ontwikkeling en tempo van elk kind, wat het veiligheidsgevoel en welbevinden versterkt.
Zo bouwen we in onze kleuterklassen aan een stimulerende en warme leeromgeving waarin elk kind de ruimte krijgt om te groeien, te ontdekken en zich volledig te ontplooien op een manier die bij hem of haar past.

